Kasbah – sultanens residens
Den historiska stadskärnan Medina i Essaouira omgärdas av massiva murar med flera imponerande stadsportar. Den mest värdefulla och arkitektoniskt vackra delen är den befästa Kasbah, som en gång huserade sultanens residens, rättssalen och de gamla europeiska och brasilianska konsulaten från den gyllene eran då Essaouira var en rik och blomstrande handelsstad.
Stadsplan med europeisk inflytande
Det judiska kvarterets historia
Medinans geometriska stadsplan avviker från den typiskt organiskt växande arabiska stadsstrukturen och visar tydliga influenser från europeisk stadsplanering med raka gator och kvarter. De olika kvarteren separeras av två huvudgator som korsar varandra – den ena löper från Bab El Menzah-porten i väst till Bab Doukkala i öst, den andra från Bab Marrakech i norr till havsporten Bab Al Bahar i söder.
När det gamla judiska bostadsområdet Mellah Qadim blev för trångt anlades en ny judisk stadsdel i medinans nordöstra hörn invid Bab Doukkala-porten.
Kvarteren med arabisk prägel
Däremot bevarade kvarteren Derb Ahl Agadir, Bani Antar och Bouakhir den traditionella arabiska stadsplaneringen med ett labyrintiskt nät av smala gränder och återvändsgränder. Dessa kvarter beboddes av militära förband, inklusive sultanens svarta slavsoldater abîd al-Bukhârî samt soldater från Agadir som var permanent stationerade i dåvarande Mogador.
Handelsstadens strategiska portar
Bab Doukkala och Bab Marrakech
Bab Doukkala var huvudporten norrut mot regionen Doukkala och staden Safi, medan Bab Marrakech ledde österut mot rutten från Marrakech, Agadir och de transsahariska karavanlederna djupt in i Afrika. Den levande handeln och varuutbytet med kontinenten var en avgörande drivkraft bakom Essaouiras framväxt som handelsmetropol.
Scala du Port – den ståtliga havsporten
För att skydda den viktiga hamnstaden lät sultan Sidi Mohammed Ben Abdallah uppföra de två mäktiga skansarna Scala du Port och Scala du Ville när han grundade den nya staden Essaouira år 1776. Sjöfarande besökare entréde medina genom den ståtliga havsporten Bab El Mersa vid Scala du Port, genom vilken all export och import transporterades under stadens gyllene handelsdagar.